– Viktig å gjøre forskning kjent

Stiftelsen Dam inviterer til webinar om forskningskommunikasjon.

DAM Redaksjonen • 14 Oct. 2020

Med årets forskningsseminar håper Stiftelsen Dam å inspirere til å formidle mer forskning. Illustrasjon: Stiftelsen Dam

Hvorfor er det viktig å formidle forskning? Hvem har ansvar for at kunnskap gjøres kjent? Og hvordan får vi folk til å lytte?

Dette er noen av spørsmålene Stiftelsen Dam håper årets forskningsseminar kan gi svar på.

Se hele webinaret her:

21. oktober klokken 09 kan du møte fem innledere med ulik tilnærming til temaet forskningskommunikasjon. Felles for dem alle er at de ønsker å inspirere og lære bort tips og triks til å bedre formidle forskning, enten du selv er forsker eller jobber med kommunikasjon eller journalistikk.

Bare noen dager før seminaret, torsdag 15. oktober, deler stiftelsen ut 72 millioner kroner til helseforskning. Det gjør at stiftelsen har et særlig ansvar for å tilrettelegge for formidling av kunnskap, mener generalsekretær Hans Christian Lillehagen.

Hans Christian Lillehagen

– Stiftelsen Dam bidrar hvert år med å finansiere forskning i et bredt spekter av helsefeltet. Dette er kunnskap samfunnet – og enkeltpersoner – har bruk for, og som det er viktig at gjøres kjent. Samtidig vet vi at formidling kan være krevende, og derfor håper vi dette seminaret kan inspirere både forskere og kommunikatører til å formidle mer, sier Lillehagen.

Lillehagen leder selv seminaret, som denne gangen er heldigitalt av smittevernhensyn. Du kan se seminaret direkte på Stiftelsen Dams Youtube-kanal 21. oktober klokken 09, det er gratis og åpent for alle.

Program

Møteleder: Hans Christian Lillehagen, generalsekretær i Stiftelsen Dam

Ingvill Moe, prosjektleder for Kreftforeningens vitensenter
Velkommen til Vitensenteret – en arena for populærvitenskapelig formidling

Audun Farbrot, fagsjef for forskningskommunikasjon på Høyskolen Kristiania
«Forskningskommunikasjon: Fra kunnskap til bedre praksis» Fire kjennetegn på god forskningskommunikasjon. Hva får forskere igjen for å bruke tid på forskningskommunikasjon? Hvordan kan kommunikasjonsrådgivere hjelpe forskere til å lykkes med forskningskommunikasjon?

Marit Simonsen, redaktør i Store Norske Leksikon
«Formidlertypene – Eksplosjoner, refleksjoner, og hvem som mangler»

Katrine Rolid, stipendiat ved Medisinsk fakultet, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
«Reisen fra stipendiatkontoret til scenen – erfaringer fra Forsker Grand Prix 2020»

Jan-Ole Hesselberg, programsjef Stiftelsen Dam
«Kjære journalist, det er forskjell på forskning»