– Søknadsbehandling handler om tillit
I en fersk rapport deler Stiftelsen Dam metoder, data og feil i håp om at flere vil gjøre det samme.
DAM Redaksjonen •

– Vi mener alle som driver med saksbehandling har et ansvar for å vite hvor godt verktøyet deres faktisk virker. Hvis du ikke vet hvor pålitelige beslutningene dine er, bør du begynne å måle det – i dag, sier programsjef og forfatter av rapporten «Bedre søknadsbehandling», Jan-Ole Hesselberg.
Rapporten tar for seg forskning, analyser og argumenter som ligger til grunn for hvordan Stiftelsen Dam tar beslutninger.
Bedre søknadsbehandling
- Rapport publisert av Stiftelsen Dam, 17. juni 2025.
- Rapporten tar for seg forskningen, analysene og argumentene som ligger til grunn for hvordan Stiftelsen Dam tar beslutninger.
- Hensikten med rapporten er å bidra til læring og inspirasjon for andre som tar beslutninger.
- Last ned Bedre søknadsbehandling her
- English version can be downloaded here: Improved Application Processing

Tillit og rettferdighet
Dam er en av Norges største stiftelser, og deler hvert år ut rundt 450 millioner kroner til helseprosjekter og -forskning. Å gi innsikt i beslutningsprosessene, og valgene om har ledet til dem, håper stiftelsen å øke tillit og inspirere andre.
– Søknadsbehandling handler ikke bare om å fordele penger rettferdig – det handler om tillit. Og tillit skapes gjennom åpenhet, evaluering og vilje til forbedring, sier Hesselberg, og legger til:
– For oss handler dette om mer enn effektivitet. Det handler om rettferdighet. Ingen bør få avslag fordi søknaden havnet hos feil ekspert.
Øker kvaliteten i prosessene
Arbeidet som ligger bak rapporten, handler om et kontinuerlig arbeid med å utvikle og kvalitetssikre alle ledd av søknadsbehandlingen i stiftelsen. Det har skjedd gjennom egen forskning, samarbeid med andre aktører, og tilbakemeldinger fra blant annet organisasjoner, søkere og ekspertene som behandler stiftelsens søknader.
– Et kontinuerlig endringsarbeid over ti år har nå blitt samlet i denne rapporten.Vi har gjennom dokumentasjonsarbeidet tatt et kvantesprang framover i beslutningsprosessene våre – det er ingen vei tilbake, sier generalsekretær Hans Christian Lillehagen.
Han understreker at økt åpenhet ikke bare er enkelt, men at det uten tvil øker kvaliteten på søknadsbehandlingen.
– Åpenhet om beslutninger handler i praksis om å våge. Det beriker også kvaliteten og stiller krav til etterrettelighet, sier han.
Gir tilgang til data
Tilbake til rapporten. Gjennom over 80 sider får du innsikt i Dams søknadsbehandling, våre bekymringer, valgene vi har tatt og hvorfor, og pågående prosjekter og ideer til videreutvikling.
I tillegg åpner vi nå våre data for andre som ønsker å kikke oss i kortene. På webinaret tirsdag 17. juni (opptak kommer), får du innsikt i hvordan du kan ta et dypdykk i alle sider av våre tildelinger og beslutningsprosesser.
– Vi deler våre metoder, data og feil – i håp om at flere vil gjøre det samme. Bare ved å se hverandre i kortene kan vi bli bedre, sier Hesselberg.
Han håper flere vil både lære av Dam, og la seg inspirere til å gjøre mer med egne prosesser.
– Den som tar viktige beslutninger uten å måle kvaliteten på dem, lukker øynene for problemet. Det har vi ikke råd til, verken som samfunn eller institusjoner, sier Hesselberg, og fortsetter:
– Vårt budskap er enkelt: Start med å samle data, be om kritikk, og mål om du behandler like saker likt. Det er ikke vanskelig, og det er verdt det.
