– Søknadsbehandling handler om tillit

I en fersk rapport deler Stiftelsen Dam metoder, data og feil i håp om at flere vil gjøre det samme.

DAM Redaksjonen •

Viser to menn som smiler og holder hver sin rapport. I bakgrunnen kan man se en bygate.
Generalsekretær Hans Christian Lillehagen (t.v.) og programsjef Jan-Ole Hesselberg er stolte av å legge fram rapporten «Bedre søknadsbehandling». Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten/Stiftelsen Dam

– Vi mener alle som driver med saksbehandling har et ansvar for å vite hvor godt verktøyet deres faktisk virker. Hvis du ikke vet hvor pålitelige beslutningene dine er, bør du begynne å måle det – i dag, sier programsjef og forfatter av rapporten «Bedre søknadsbehandling», Jan-Ole Hesselberg.

Rapporten tar for seg forskning, analyser og argumenter som ligger til grunn for hvordan Stiftelsen Dam tar beslutninger.


Bedre søknadsbehandling


Tillit og rettferdighet

Dam er en av Norges største stiftelser, og deler hvert år ut rundt 450 millioner kroner til helseprosjekter og -forskning. Å gi innsikt i beslutningsprosessene, og valgene om har ledet til dem, håper stiftelsen å øke tillit og inspirere andre.

– Søknadsbehandling handler ikke bare om å fordele penger rettferdig – det handler om tillit. Og tillit skapes gjennom åpenhet, evaluering og vilje til forbedring, sier Hesselberg, og legger til:

– For oss handler dette om mer enn effektivitet. Det handler om rettferdighet. Ingen bør få avslag fordi søknaden havnet hos feil ekspert.

Øker kvaliteten i prosessene

Arbeidet som ligger bak rapporten, handler om et kontinuerlig arbeid med å utvikle og kvalitetssikre alle ledd av søknadsbehandlingen i stiftelsen. Det har skjedd gjennom egen forskning, samarbeid med andre aktører, og tilbakemeldinger fra blant annet organisasjoner, søkere og ekspertene som behandler stiftelsens søknader.

– Et kontinuerlig endringsarbeid over ti år har nå blitt samlet i denne rapporten.Vi har gjennom dokumentasjonsarbeidet tatt et kvantesprang framover i beslutningsprosessene våre – det er ingen vei tilbake, sier generalsekretær Hans Christian Lillehagen.

Han understreker at økt åpenhet ikke bare er enkelt, men at det uten tvil øker kvaliteten på søknadsbehandlingen.

– Åpenhet om beslutninger handler i praksis om å våge. Det beriker også kvaliteten og stiller krav til etterrettelighet, sier han.

Gir tilgang til data

Tilbake til rapporten. Gjennom over 80 sider får du innsikt i Dams søknadsbehandling, våre bekymringer, valgene vi har tatt og hvorfor, og pågående prosjekter og ideer til videreutvikling.

I tillegg åpner vi nå våre data for andre som ønsker å kikke oss i kortene. På webinaret tirsdag 17. juni (opptak kommer), får du innsikt i hvordan du kan ta et dypdykk i alle sider av våre tildelinger og beslutningsprosesser.

– Vi deler våre metoder, data og feil – i håp om at flere vil gjøre det samme. Bare ved å se hverandre i kortene kan vi bli bedre, sier Hesselberg.

Han håper flere vil både lære av Dam, og la seg inspirere til å gjøre mer med egne prosesser.

– Den som tar viktige beslutninger uten å måle kvaliteten på dem, lukker øynene for problemet. Det har vi ikke råd til, verken som samfunn eller institusjoner, sier Hesselberg, og fortsetter:

– Vårt budskap er enkelt: Start med å samle data, be om kritikk, og mål om du behandler like saker likt. Det er ikke vanskelig, og det er verdt det.