– Vi er opptatt av å hjelpe der det trengs
Med over 200 saker på ett år er Ung Rettshjelp et kjærkomment tiltak i Rogaland.
– Vår erfaring er at det ikke hjelper å ha rett om man ikke får hevdet sin rett, sier jurist og prosjektleder for Ung Rettshjelp Rogaland, Mari Smith-Gahrsen.
Vil bidra til en lettere hverdag
Hun forteller at mange barn og unge har dårlig kjennskap til sine rettigheter, og at det er en mangel på steder å henvende seg om man har spørsmål. Det har resultert i stor pågang hos Ung Rettshjelp, siden de startet opp i september 2022.
– Før oppstart var det ingen som tilbød gratis rettshjelp til personer i vår målgruppe i Rogaland, sier hun, og fortsetter:
– Det kan være svært vanskelig å vite om man har et juridisk problem. Erfaringen vår viser at mange som tar kontakt forteller at de føler seg urettferdig behandlet, ikke nødvendigvis at de vil klage på behandlingen.
Ung rettshjelp tilbyr gratis rettshjelp til barn og unge under 25 år.
– Gjennom vårt arbeid ønsker vi å bidra til en lettere hverdag for barn og unge som ofte møter lukkede dører og har det vanskelig. Vi erfarer at ved å tilby juridisk veiledning klarer ofte våre klienter selv å hevde sin rett, sier Smith-Gahrsen.
Ung Rettshjelp Rogaland
- Et gratis lavterskeltilbud som gir rettshjelp til barn og unge under 25 år.
- I regi av Kirkens Bymisjon, som et tiltak under Gatejuristen.
- Består av både fast ansatte jurister og frivillige.
- Holder til i Bergelandsgata 35 i Stavanger sentrum.
- Les mer her
Stor pågang
Ung Rettshjelp består både av fast ansatte jurister og frivillige. De frivillige er primært jusstudenter, som bidrar som saksbehandlere. Da Ung Rettshjelp startet opp i Rogaland høsten 2022 satte de seg et mål om å behandle hundre saker i løpet av det første året. Men pågangen har vært langt større enn forventet.
– Under ett år siden oppstart har vi allerede mottatt godt over 200 saker. Det viser tydelig at det er et behov for våre tjenester, sier Smith-Gahrsen.
Foredrag og quiz
I tillegg til reell saksbehandling og rådgivning driver Ung Rettshjelp et utstrakt informasjonsarbeid rettet mot målgruppen.
– Vi ser derfor at det er nyttig å både kunne informere om rettigheter, og å tilby konkret hjelp til å få disse oppfylt. Rettighetsinformasjon gir vi i form av foredrag, quiz eller lignende, og ikke minst deler vi mye rettighetsinformasjon på sosiale medier, sier Smith-Gahrsen, og fortsetter:
– Siden oppstart har vi vært opptatte av å gjøre oss kjent for ulike instanser i hjelpeapparatet for barn og unge. Det har gitt god kjennskap til prosjektet. Det har også vært viktig for oss med fysisk tilstedeværelse for å kunne drive et lavterskeltilbud som det er enkelt å komme i kontakt med.
Fornøyde klienter
Selv om saksmengden har vært større enn forventet mener Smith-Gahrsen det er flere indikasjoner på at prosjektet så langt har vært viktig.
– Saksantallet er ikke det eneste som sier noe om prosjektet har vært en suksess eller ikke. Vi er opptatt av å hjelpe der det trengs. Mange av våre klienter mottar sosialhjelp eller andre stønader fra NAV, har vært eller er i kontakt med politi eller barnevern, strever med rus eller psykisk uhelse eller har andre utfordringer. Vi har for eksempel hjulpet klienter som er bostedsløse, ikke har mottatt lønn eller som risikerer straffeforfølgelse. Vi synes derfor vi har lykkes med å komme i kontakt med unge som har et velferdsmessig behov for rettshjelp, sier hun, og legger til:
– Flere klienter tar kontakt med oss igjen dersom de har nye spørsmål om andre temaer. Det tenker vi er et godt tegn på at de har vært fornøyde med hjelpen vi gir. Vi opplever også at mange unge setter pris på å kunne snakke med noen som har taushetsplikt og juridisk kunnskap.