– Det er viktig at vi øker seniorenes kompetanse digitalt

Kirkens SOS styrker senior-frivilliges digitale kompetanse.

Digital kompetanse har vært avgjørende for å sikre deltakelse fra frivillige seniorer i Kirkens SOS.

– I prosjektet legger vi til rette for at senior frivillige kan opprettholde sitt medmenneskelige engasjement på tross av pandemiens restriksjoner, forteller prosjektleder Bodil Slørdal.

Gjennom et målrettet arbeid mot frivillige seniorer, åpnes nye muligheter for å delta digitalt. Grunnet smittevernrestriksjoner foregår mye av det viktige frivillige arbeidet digitalt.

Vil forhindre et grått skille

– Det er viktig at vi øker seniorenes kompetanse digitalt, for å sikre deres deltakelse og forhindre at de falle bakpå og utenfor, sier Slørdal, og legger til:

– Støtten fra Stiftelsen Dam er viktig for å gjennomføre et kompetanseløft for å ta vare på de frivillige, samt å stimulere flere seniorer til et meningsfullt frivillig engasjement.

Kirkens SOS trenger frivillige med livserfaring mer enn noen gang. Både pågangen til krisetjenesten og alvorligheten i samtalene har økt som følge av den pågående pandemien. For å kunne besvare flest mulig henvendelser til vår krisetjeneste på nett og telefon er det derfor viktig å mobilisere så mange frivillige som mulig.

Grundig opplæring

Senior frivillige har gjennomgått grundig opplæring i samtalemetodikk og selvmord. Det er viktig for oss å beholde hver enkelt frivillige medarbeider og at vi lykkes med å rekruttere flere.

– Tilbakemeldingene gjennom oppstarten av prosjektet har vært positive, og mange ønsker å bidra. Samlet sett gjennom prosjektet vil vi kunne fremme livskvalitet for senior frivillige, samtidig som vi styrker tilgjengeligheten for innringere og innskrivere som kontakter våre krisetjenester, forteller Slørdal.