Digitale samlinger for pårørende og etterlatte
Da pandemien satte en stopper for Ung Krefts sommerleir måtte de tenke nytt.
– I fjor hadde vi en sommerleir for unge pårørende og etterlatte. Planen var å gjenta dette i år, men på grunn av koronapandemien måtte vi avlyse. Vi har hatt suksess med å digitalisere andre tilbud som har blitt satt på vent, og ønsker nå å gjøre det samme med samlinger og samtalegrupper, forteller prosjektleder Martine Kvarstein.
Nå skal de gjennomføre digitale dagssamlinger for unge pårørende og etterlatte.
Prosjektet har fått støtte gjennom Stimuleringsprogram for helsefrivilligheten, som er et samarbeid mellom Helse- og omsorgsdepartementet og Stiftelsen Dam.
Samtalegrupper gjennom høytiden
– Vi har valgt å dele opp pårørende og etterlatte slik at de får én samling hver. Etterlatte har større behov for sorgarbeid, mens pårørende kan ha mer nytte av bearbeiding, sier Kvarstein, og legger til:
– Programmet på samlingene vil inneholde foredrag og mindre samtalegrupper, samt pauser og musikalske innslag.
Etter dagssamlingene inviterer Ung Kreft deltakerne til samtalegrupper som går over seks ganger annenhver uke.
– Der vil vi snakke om det deltakerne måtte ønske. Disse vil da strekke seg over jul og nyttår, noe som vi tenker er fint ettersom høytider gjerne kan være ekstra vanskelig for enkelte, sier Kvarstein.
Styrker den psykiske helsen
Ung Kreft er opptatt av unge pårørende, og ønsker å styrke tilbudet for denne gruppen, for å bidra til å ivareta den psykiske helsen.
– Det å sette ord på det som er vanskelig og å gjenkjenne egne følelser når andre forteller om sine erfaringer, bidrar til bedre psykisk helse. Vårt mål er å bidra til at unge pårørende har det litt bedre. Vi håper medlemmene ser på tilbudet som nyttig, og at de med hjelp fra faglig kompetanse og likepersoner kan stå tryggere i den prosessen de er i, sier Kvarstein.
Kan bli varig tilbud
I et land med store avstander er det ikke alle som bor i nærheten av en Ung Pårørende-gruppe. Med et digitalt tilbud håper Ung Kreft derfor at de skal nå ut til flere. Det gjør også at prosjektet kan være en god investering i et fremtidig tilbud.
– Om prosjektet er vellykket ønsker vi å få det inn som et fast tilbud i organisasjonen. Vi synes også det er spennende og utfordrende å ha ansvar for et digitalt prosjekt. Hvis det blir en suksess, kan det videreføres til andre arrangementer og tilbud i Ung Kreft, sier Kvarstein.