Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) valgte prosjektet «Et mangfold med skylapper» som sitt bidrag til Dam-tur, turneen hvor generalsekretær i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen, besøker favorittprosjektet til alle stiftelsens 38 medlemsorganisasjoner.
Med slagordet «førsteinntrykket er viktig, andre inntrykket er riktig» vil FFO få vektere og andre til å se at folk som oppfører seg utenfor normalen ikke nødvendigvis er ruset.
Therese Wammeli-Johannesen leder FFO i Rogaland. Hun har selv opplevd å bli kastet ut av et bibliotek.
– Jeg fikk beskjed om at jeg så sløv ut og gikk rart. En vakt fulgte meg ut. Jeg forsøkte å forklare at jeg har ME, men det hjalp ikke.
Thereses historie blir del av holdningskampanjen fra FFO som skal gjøre folk bevisst på utfordringen kronisk syke og funksjonshemmede kan møte når de går ut.
Urettferdig behandling
Gnisten til kampanjen ble tent av en henvendelse fra et medlem i FFO som har CP. Vedkommende ble kastet ut av en restaurant fordi personalet mente personen var beruset. Medlemmet beskrev opplevelsen som meget ubehagelig og urettferdig.
– Da vi hørte historien tenkte vi at dette må vi gjøre noe med, forteller prosjektleder Katrine Lie Watne.
I første omgang valgte FFO å jobbe med utelivet i Stavanger og fikk raskt innpass i kursingen som er obligatorisk for alle med skjenkebevilling i byen. Som del av kurset kan FFO fortelle personal og vektere hvilke utslag kroniske sykdommer og funksjonshemminger kan gi og som ligner beruselse, og hvordan man kan gå frem for å kjenne det igjen.
De har også fått på plass et godt samarbeid med sikkerhetsselskapet PSS (tidligere Securitas).
Ambisjonen med den nye kampanjen er å nå bredere ut, og forhåpentligvis endre holdninger. Katrine mener det er ikke bare er ansatte i utelivs- og vekterbransjen som bør vite om dette.
– Det er like viktig å treffe de andre gjestene, som de som er på jobb.
Skjer også i hverdagen
Terje Hopen fra selskapet Ensign står for utformingen av kampanjen. Han forteller at historiene de får inn også handler om hverdagssituasjoner. Fra Bergen har man blant annet fått høre om en dame som ble nektet adgang til bussen.
– Dette skjer daglig i hele landet, og ikke bare på skjenkesteder, sier Hopen.
Kampanjen skal inneholde video, løpesedler og et eget nettsted. Ideen med videoene er å spille ut noen av situasjonene som er meldt inn, om mulig med personen det gjelder i rollen som seg selv.
Hanne Witsøe er organisasjons- og utviklingsleder i FFO. Hun beskriver prosjektet som en rettighetskampanje.
– Det er en rett å kunne gå ut og være sammen med de andre, sier hun.
Hun får støtte av generalsekretær i Dam, Hans Christian Lillehagen.
– Om vi ikke får delta på lik linje med andre går det ut over helsa. Personene det gjelder har allerede utfordringer, og så skal de i tillegg oppleve den ekstrabelastingen det er å bli bortvist når man ikke har gjort noe galt. Det er for ille, og jeg er glad for at FFO tar denne kampen.
Glad for støtte
Prosjektleder Katrine sier jubelen stod i taket da støtten fra Dam ble offentliggjort for et år siden, og at de setter veldig pris på støtten.
At støtten kommer fra en stiftelse som siden har byttet navn er uproblematisk, ifølge Hanne Witsøe.
– Det var overraskende lett å venne seg til navnet Stiftelsen Dam. Jeg liker spesielt godt at stavelsen står for deltakelse, aktivitet og mestring.
Damtur
- Norgesturne for å markere at ExtraStiftelsen skiftet navn til Stilftelsen Dam.
- Navnet står for deltakelse, aktivitet og mestring, og viser til Fuglen Dam fra diktet til Olav H. Hauge og eventyret til Asbjørnsen og Moe.
- Generalsekretær Hans Christian Lillehagen skal besøke alle 38 medlemsorganisasjonene i Dam.
- Hver organisasjon viser frem sitt favorittprosjekt