– Målet med Toxic er å få til et kunnskapsløft

Ti millioner visninger på TikTok og en dobling av henvendelser til ROS er resultatet av verdens første dramaserie spesielt laget for TikTok.

Helseprisen 2023

Toxic var én av tre finalister til å vinne Helseprisen 2023.


Silje Sirnes Winje, produsent

Toxic er Europas aller første dramaserie på TikTok, og det er en serie som ble skapt ut fra et brennende ønske om å sette gutter og spiseforstyrrelser på agendaen.

Toxic følger Aurora, som forelsker seg i TikTok-stjernen Chris. Livet hans handler om å opprettholde en perfekt fasade, og han publiserer videoer der han smilende balanserer tiden mellom venner, kosthold og trening.

Kunnskapsløft

Men ganske raskt blir det klart at det er noe som ikke stemmer, og Aurora mistenker at Chris sliter med spiseforstyrrelser. Etter hvert blir det klart at Chris har ortoreksi, som betyr å være å være ekstremt opptatt av å spise riktig og sunn mat.

TikTok-dramaet består av 30 korte episoder med lengde inntil fire minutter. Historien er tilpasset et publikum som er vant til og forventer raske vendinger og kjappe triggere.

– Målet med Toxic er å få til et kunnskapsløft. Og ikke minst informere om hvor unge kan ta kontakt dersom de selv eller noen de kjenner er rammet av spiseforstyrrelser, sier Winje.

Én av ti har spiseforstyrrelser

En ny studie gjort av forsker Camilla Dahlgren viser at hele én av fem unge sliter med eget forhold til vekt, mat og kropp. Én av ti lider av en spiseforstyrrelse.

– Det er jo så alt for mange. Og så vet man jo også det at dette med gutter og spiseforstyrrelser er et veldig underkommunisert tema, sier Winje, og fortsetter:

– Jeg håper at Toxic kan være med på å snu oppfattelsen av at dette med spiseforstyrrelser er en såkalt jentelidelse.

Bryter myter

For Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) har Toxic vært en viktig informasjonskanal, både om spiseforstyrrelser og gutter, men også for å vise fram noe av hjelpetilbudet.


Marte Vigeland, prosjekt- og kommunikasjonsrådgiver i ROS

Vi har fått vist vårt hjelpetilbud på en plattform der vi vet at unge i dag bruker mye tid. Og det aller viktigste er at vi har vært med på å bryte en myte om at spiseforstyrrelser kun rammer jenter.


Kontroversiell plattform

TikTok er en plattform som er både hyllet og utskjelt – avhengig av hvem man spør. Sikkert er det i alle fall at det er en plattform unge tilbringer mye tid på, og videoer av kropp, mat, vekt og trening florerer.

Å være en motvekt til mengden av innhold med negativ påvirkningskraft er hovedgrunnen til at valget falt på TikTok.

– For oss var det helt naturlig å velge TikTok som plattform, rett og slett fordi den er så innmari slagkraftig i målgruppa. Og så har den også noen muligheter hva gjelder det å holde kontakt med målgruppen som var viktige for oss, sier Winje, og viser til muligheten for livesendinger, stories og kommentarer.

Alle disse ble aktivt bruk for å justere innholdet i serien, slik at den best mulig skal treffe målgruppa.

Ti millioner visninger

Å lage en dramaserie på TikTok – med blant annet høydeformat – ga også en del utfordringer, men serieskaper Aleksander Dokkeberg løste dette ved å blant annet filme med delt skjerm, og en rekke andre kreative løsninger. Og publikum har ikke latt vente på seg.

– Responsen på serien har rett og slett vært over all forventning. Den har nå til sammen over ti millioner visninger, sier Winje.

Dobling av henvendelser

Også for ROS har serien gitt synlig effekt.

– Siden lansering så har vi sett en jevn økning i antall henvendelser på vår chat. Og den første måneden serien ble vist, så hadde vi en dobling i antall henvendelser fra gutter, forteller Vigeland, og legger til:

– Det Toxic lykkes med er det at de de klarer å formidle et ganske tungt og alvorlig budskap på en måte som både underholder og engasjerer. Og så klarer de å gjøre det å bare bruke TikTok som plattform på en helt ny måte.

Se video om Toxic her:


Helseprisen 2023: Toxic