Krisetjenester fra hjemmekontor
For Kirkens SOS var det aldri noe alternativ å stenge sine tjenester i pandemien.
Fredag 13. mars stengte Kirkens SOS alle 11 vaktrom i Norge og flyttet Krisetjenestene til kvalitetssikrede hjemmekontor. Målet var å være tilgjengelig med deres krisetjenester med samme tilgjengelighet som vanlig, hele døgnet.
Har lært opp 200 frivillige
– For å få dette til tok alle våre fastansatte flere sekstimers vakter fordelt på hele døgnet i perioden fra 13. mars til 1. april. Vi lærte i tillegg opp en pulje med 80 frivillige til å jobbe fra hjemmekontorer, sier prosjektleder Christine Rokkedal.
Hun forteller at de nå har lært opp tre puljer med i alt 200 frivillige til å jobbe fra hjemmekontorer. For å få dette til raskt, har de betalt lønn til de frivillige, og natt og helgetillegg til sine fast ansatte den første perioden.
– En stor del av jobben har vært å få på plass de tekniske løsningene på 200 forskjellige steder i Norge, forteller Rokkedal.
Prosjektet fikk støtte i første tildelingsrunde av Ekstraprogram i forbindelse med koronaepidemien.
Økning i henvendelser om selvmord
Den siste måneden har Kirkens SOS besvart 14.000 henvendelser. Det har vært langt flere samtaler som omhandler selvmordstanker. Det er også mange som forteller at de har det vanskelig og det er krevende å være i denne situasjonen som er nå. Flere er bekymret for økonomien sin, og mange beskriver at det er vanskelig å være tett på familie de allerede har en utfordrende relasjon til.
– Jeg har aldri, i min tid i Kirkens SOS, sett rapportert så mange alvorlige samtaler og så mange tilbakemeldinger om at en har snakket med folk på kanten av livet. Og at samtalene faktisk har gjort at folk har holdt seg i denne tiden litt til, forteller fagansvarlig i Kirkens SOS Lene Hopland Bergset.