Frivillighet i en annerledes tid
ROS er avhengige av frivillige for å gi et godt tilbud. Nå styrker de opplæring og oppfølging.
I en krevende tid er det behov for flere frivillige som kan svare på henvendelser om spiseproblematikk. Gjennom prosjektet Frivillighet i en annerledes tid skal Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) digitalisere opplæring ved å utvikle e-læringsprogram som alle nye frivillige skal gjennomføre. Innholdet i kurset vil bestå av teori og fakta, i kombinasjon med refleksjonsoppgaver.
– Kursets innhold skal tilpasses dagens utfordringer, og baseres på tilbakemeldinger fra frivillige rådgivere under pandemien, forteller prosjektleder Jorunn Gjerken-Gran.
Frivillige er avgjørende
Gjennom pandemien har det vært vanskelig å holde på interesserte frivillige, fordi opplæring har tatt lang tid eller ikke vært mulig på grunn av smittevern og restriksjoner.
Gjerken-Gran sier at dette er en stor utfordring i en tid med stor pågang på digital rådgivning hos ROS. Frivillige er avgjørende for å kunne bemanne tjenestene tilstrekkelig.
– Vi erfarer at omstendighetene i samfunnet fører til en forverring av våre brukeres tilstand, og at henvendelsene som kommer er av langt mer alvorlig karakter, sier hun, og legger til:
– Det er derfor viktig å kartlegge hvilke tema det er viktig å vektlegge i opplæring og kompetanseheving for de frivillige.
Alvorlig utvikling
Frivilligheten i ROS er avgjørende for at organisasjonen skal kunne hjelpe så mange som mulig.
– For oss er det derfor viktig at vi kan opprettholde rekruttering og opplæring av nye frivillige, også under dagens omstendigheter, sier Gjerken-Gran.
Hun forteller om krevende henvendelser.
– Henvendelsene som de frivillige møter er alvorlige og krevende. Det gjør opplæring, oppfølging og ivaretakelse ekstra viktig. At de frivillige er godt nok rustet i møte med brukerne, er viktig både for at de skal føle seg kompetente og trygge i arbeidet, og for at tilbudet til brukerne kvalitetssikres, sier Gjerken-Gran.