– Mange føler en maktesløshet med tanke på hvordan barn og unge blir påvirket av usunne og uoppnåelige kroppsidealer, sier Cathrine Nitter, som er kurs- og foredragsholder i Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS).
Både redigerte og sosiale medier bidrar til et sterkt fokus på idealer relatert til kropp.
– Medieeksponering kan ha negativ sammenheng med kroppsbilde, særlig for dem som hyppig oppsøker kanaler med sterkt kroppsfokus. Men, hvor mye vi adopterer av disse idealene og verdiene modereres i stor grad av hvilke verdier og normer vi er vokst opp med og hva som er fokusområde fra vi er små. Sosiale faktorer av særlig betydning for utvikling av kroppsbilde er foreldre og venner, sier Nitter.
Vil være en motvekt
Av denne grunn tenkte ROS at det enkleste stedet å begynne er med seg selv, og dermed ble kampanjen #skifttema til.
– Vi kan være en motvekt. Men for å være en god motvekt, er det viktig at vi er bevisst og forstår vår egen påvirkningskraft, sier Nitter.
ROS ønsket å sette temaet på dagsorden og søkte i den forbindelse Stiftelsen Dam om midler til å lage en kort animasjonsfilm hvor vi tar opp temaet. I tillegg til animasjonsfilmen har de utviklet bilder og tekster som sammen skulle bli en del av informasjonskampanjen #skifttema.
Får kjendishjelp
I filmen følger vi hovedsakelig en ung jente gjennom en dag; fra hun spiser frokost på kjøkkenet, i skolegården med venner, på trening og på fest. I alle scenene vises eksempler på helt dagligdagse samtaler med negativt kroppssnakk. I den ene scenen er det også satt fokus på gutter og menn.
Gjennom kampanjen #Skifttema som startet i uke 42 har ROS postet enkeltscener fra filmen, stillbilder og tekster. De har også fått flere kjendiser til å hjelpe til med å spre budskapet; blant annet Linnea Myhre, Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne, Guri Solberg og Helsesista. Dette har gjort at kampanjen har nådd ut til mange, forteller Nitter.
– Vi er nå i gang med kampanjeuke to og oppfordrer alle til å følge med videre! På mandag postet vi hele filmen, så den kan sees på vår Facebook-side og på YouTube, sier Nitter, og legger til:
– Så langt har vi fått svært mye positive tilbakemeldinger og vi ser at budskapet har nådd ut til mange – dette er utrolig gøy!