– Dette har vært en innertier
70 digitale arrangementer, innlest dagsfersk avis og en egen oppmuntringstelefon – det er resultatet av KABBs første koronainnsats.
– Synshemmede er avhengig av assistanse, og med berøringsforbud på grunn av smitte ble de nærmest å regne som spedalske. Det var lett for oss å se hva effekten av dette kunne bli i hverdagen til vår målgruppe, forteller prosjektleder og generalsekretær i Kristent Arbeid Blandt Blinde og Svaksynte (KABB).
Ønske om å gjøre noe for medlemmene sine var dermed sterkt og akutt. Mange hadde behov for mer informasjon, både om pandemien og om smittevern.
I tillegg ønsket KABB å bidra til mer inspirasjon i en utfordrende hverdag.
Leste inn avis
Dermed gikk de i sin egen idébank, videreutviklet noen eksisterende planer og søkte om prosjektstøtte gjennom Ekstraprogram i forbindelse med koronaepidemien. Prosjektet Inspirasjon og informasjon så dagens lys allerede i april 2020 – bare uker etter at Norge stengte ned.
– Da plukket vi frem dagsavisideen og satte i gang med et ganske stort prosjekt som involverte redaksjonen i Vårt Land, forteller Woie.
Målet var å klare å lese inn dagsferske aviser, slik at de som ikke selv kan se avissidene får ferske nyheter.

– Vi måtte praktiske bygge opp en helt ny produksjonsprosess som ikke fantes fra før av, vi måtte ha tilgang på avissidene før de gikk i trykken, skaffe innleser og utstyr vi ikke hadde.
Hell i uhell
Midt i pandemien ble de også «rammet» av hell i uhell. På grunn av koronaen gikk flyene med aviser til Nord-Norge sjeldnere. I tillegg ble alle ansatte i Vårt Land satt på hjemmekontor. Det førte til at avisen måtte flytte sin produksjonsdeadline til tidligere på dagen.
– Dette gav oss et ideelt tidshull til å lese inn avisen fordi det nå ble mer tid fra den ble trykket til den skulle ligge i postkassa hos folk. Vi fikk avisen klokken 13, og klarte å lese den inn på lyd i løpet av ettermiddagen og på et tidspunkt var den digitale lydutgaven ferdig før papiravisen lå i postkassa til de seende abonnentene, forteller Woie.
Avisen ble lest inn av KABBs ansatte på hjemmekontor, og prosjektmidlene gikk blant annet til å kjøpe inn portabelt innlesningsutstyr som ble plassert hjemme hos to av de ansatte.
– Lydfiler ble lest inn hver dag og transportert via skytjeneste til KABB. Dette var en helt ny produksjonsprosess for oss, som vi har fortsatt med også i lydbokproduksjonen i ettertid, forteller Woie.
Oppmuntringstelefon
Men prosjektet stoppet ikke der. For en del av KABBs medlemmer har lite digital kunnskap, og for dem har det vært krevende å benytte seg av den innleste avisen. Dermed dukket ideen opp om å gjøre noe ekstra også for denne gruppen.
– Ideen om en oppmuntringstelefon dukket opp. Oppmuntringstelefonen ble bygget rundt vårt digitale sentralbord og skulle være enkel å bruke. Bruker fikk et nummer å ringe, det koster helt normal telefontakst, og de fikk høre en ny oppmuntring hver dag, forteller Woie.
Han kan fortelle at telefonen har blitt svært populær, og at det ikke går upåaktet hen om den ikke blir oppdatert.
– Nylig manglet en oppmuntring en dag og da fikk vi telefon fra en fast bruker om at dette måtte vi fikse for det var viktig i hennes hverdag, smiler han.
Populær telefon
På Oppmuntringstelefonen får lytterne for eksempel høre utdrag fra ulike lydbøker, og etterhvert fikk de også til et samarbeid tidligere TV2-pastor Egil Svartdahl og hans konsept Plussord. Dette er korte 1-2 minutters refleksjoner om tro og liv.
– Vi henter ut lyden av de små videosnuttene og legger ut en av disse hver dag hele året. Tilbudet har truffet godt, og særlig for eldre brukere eller folk som ikke er på Facebook og Instagram, forteller Woie.
70 digitale arrangementer
I tillegg har KABB arrangert videomøter for sine medlemmer. I løpet av 2020 har de arrangert hele 70 ulike kurs, nettmøter og konferanser med totalt over 1.200 deltakere.
– Dette har vært alt fra kurs i psykologisk førstehjelp til formiddagslunsj med diakonen vår. Det toppet seg nok med webinar med Ingvard Wilhelmsen der 500 utvalgte deltakere blant over 30.000 påmeldte fikk være med, forteller Woie, og legger til:
– Denne nettkanalen er en av våre viktigste ny kontaktflater i dag og her møtes kanskje vårt aller største «lokallag», sier han.
– En innertier
Prosjektstøtten KABB mottok i april for snart ett år siden har betydd mye for både medlemmene og organisasjonen.
– Måten vi jobber på et for alltid forandret etter at vi ble tvunget ut i nettmøter, og Dams bidrag var helt avgjørende for at vi skulle kunne klare det så raskt, sier Woie, og legger til:
– Dette har vært en inntier. Det har forandret måten vi jobber på, gitt oss nye kontaktflater og kanaler som vi ikke hadde før, sier Woie, og avslutter:
– Flere synshemmede har oppdaget hva en dagsavis faktisk er, det visste de ikke helt fra før av fordi de ikke hadde noe forhold til avisformatet fordi en del aldri har lest den selv. Responsen er at mange føler seg mer involvert og inkludert, en får den samme innsikten som andre og kan delta sosialt på en mer aktiv måte i de debattene og aktualitetene som finnes i samfunnet.