Nasjonal krisetelefon for høreapparatbrukere

Bare dager etter at landet stengte ned i mars 2020 var audiografene operative på en egen krisetelefon.

– Kort fortalt har vi gjort spisskompetanse innen hørsel lett tilgjengelig, forteller prosjektleder Håvard Ottemo Paulsen.

Kort tid etter at Norge stengte ned i mars 2020 ble mange audiografer permittert eller fikk svært begrenset drift. Men behovet for audiografenes kompetanse var tvert i mot økende.

Svarer på alt om hørsel

Løsningen ble å opprette en gratistelefon for alle som har spørsmål knyttet til hørsel. Allerede 15. mars 2020 var telefonen med nummer 4000 5051 operativ.

– Som audiografer kan vi besvare alle typer spørsmål knyttet hørsel. I utgangspunktet er vi ikke lett å få tak i all den tid vi mesteparten av tiden er opptatt med pasienter som ansatte på sykehus og hos privat ØNH-praksis. Samtidig er informasjonsbehovet til spesielt høreapparatbrukere stort. Ofte er det banale feil eller oppfatninger som gjør at høreapparatene ikke er i bruk, og konsekvensen av dette er store både personlig og samfunnsøkonomisk, sier Paulsen.

Gjennom den nasjonale krisetelefonen gir audiografene lett og rask informasjon som gir en økt bruk av høreapparater, både i form av hjelp til å ta dem i bruk, men også i form av å råde folk til å oppsøke hjelp. Telefonen er også åpen for pårørende eller de som jobber med mennesker med nedsatt hørsel.

Stans i konsultasjon og rehabilitering

Den første perioden av pandemien var det så mye som 11.000 uteblitte konsultasjoner hos audiografer i uken. Også hørselsrehabiliteringen stoppet opp.

Likevel tok det tid å få opp aktiviteten på telefonen, fordi tilbudet var ukjent for mange. I starten var derfor markedsføring gjennom blant annet sykehus og Hørselshemmedes Landsforbund en prioritert oppgave.

Tilbakemeldingene fra brukerne tyder imidlertid på at prosjektet har vært en suksess.

– Vi har fått svært gode tilbakemeldinger. Det er umulig å erstatte fysiske besøk hos audiograf med en telefon, men det har gitt mange gode svar og hjelp til selvhjelp, sier Paulsen.

Avgjørende med prosjektstøtte

Prosjektet fikk støttet gjennom Ekstraprogram i forbindelse med koronaepidemien, som Stiftelsen Dam startet i mars 2020. Paulsen sier prosjektstøtten har vært viktig.

– Uten prosjektstøtten hadde ikke vært mulig å opprette 4000 5051. Vi er svært ydmyke og glade for den mobiliseringen stiftelsen gjorde i starten av utbruddet, sier han.