– Alt for mange barn og unge i dag er misfornøyde med kroppene sine

Gjennom «Speilvenn» bidrar ROS og Antidoping Norge til å avskaffe urealistiske kroppsidealer.

I SAMARBEID MED

Speilvenn er en av tre finalister til å vinne Helseprisen 2025.

Her kan du lese om alle finalistene.

– Flere skoler tar kontakt med oss fordi de er bekymret for elever som ikke vil spise matpakken sin i lunsjen, og som ikke vil dusje etter gym fordi de kjenner på kroppspress, forteller prosjektleder Rebekka Hamre Mæland i Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS), og legger til:

– I tillegg tar mange unge gutter kontakt med Antidoping Norge fordi de har lyst til å bygge muskler, og lurer på hva de kan ta for å oppnå resultater raskest mulig.

Urealistiske kroppsidealer

Både foreldre og lærere ser at temaet kropp og utseende tar mye av ungdoms oppmerksomhet, og problematikk som tidligere startet på ungdomsskolen, gjelder nå helt ned i barneskolen.

– Og mye av det handler om de urealistiske kroppsidealene de møter i sosiale medier, sier prosjektansvarlig i ROS, Marte Vigeland.

Se video om prosjektet:

Video: Stiftelsen Dam

Lært av Danmark

Med dette som bakteppe, bestemte ROS og Antidoping Norge seg for å gå sammen om å etablere en norsk versjon av forebyggingsprogrammet Speilvenn.

Det er utviklet av de danske organisasjonene Landsforeningen for spiseforstyrrelse og selvskade og Antidoping Danmark.

– Speilvenn er en intervensjon som retter seg mot syvendeklasse, og har som mål å avskaffe urealistiske kroppsidealer, og å fremme naturlige kropper og sørge for bedre trivsel og selvfølelse hos elevene, forteller Mæland.

Speilvenn

  • Et forebyggingsprogram for syvendeklasser.
  • Målsetningen til prosjektet er å fremme naturlige kropper og avskaffe urealistiske kroppsidealer, og dermed bidra til økt trivsel, helse og selvfølelse hos barn og unge.
  • Et samarbeid mellom Rådgivning om spiseforstyrrelser og Antidoping Norge.

«Du er en god venn»

Selve workshopen har blitt gjennomført i 20 syvendeklasser på Østlandet og Vestlandet, og undervisningen ble gjennomført av foredragsholdere både fra Antidoping Norge og ROS.

Eksempler på øvelser elevene får er å lære seg å gi og ta imot komplimenter. Komplimentene skal ikke handle om utseende, men kan for eksempel være at «du er god på å lytte», «du er flink til å tegne» eller «du er en god venn».

– Og så skal de øve på å ta imot komplimenter på en god måte, og våge å ta dem til seg, sier Mæland.

– Speilvenn skaper et rom for dialog og refleksjon om disse temaene i skolen, sier Vigeland.

Hun er glad for at deres danske søsterorganisasjoner har delt raust av både materiell og erfaringer.

– Det har vært en veldig stor styrke for prosjektet. Speilvenn viser hvordan vi kan samarbeide over landegrensene, sier hun.

Ruster ungdom i møte med negativ påvirkning

Vigeland og Mæland understreker at det er vanskelig å skjerme barn og unge fra negativ påvirkning.

– Men det vi kan gjøre er å hjelpe dem med å stå tryggere i seg selv, og stå bedre rustet i møte med det. For eksempel gjennom å bli mer kritiske til det de ser, sier hun, og legger til:

– Vi er kjempestolte av Speilvenn, og mener det det er et veldig viktig program i den tiden vi lever i dag.

Søknadssammendrag

Sluttrapport