Styrke svartjenesten pga økt pågang
Spillavhengighet Norge har opplevd stor pågang gjennom pandemien. Nå styrker de sin svartjeneste.
Spillavhengighet Norge har opplevd sterk økning av henvendelser fra fortvilte personer som er spillavhengige gjennom pandemien. Med nye prosjektmidler kan de styrke sin svartjeneste.
– Da koronaen kom opplevde vi en stor økning i antall berørte som tok kontakt med oss på telefon, epost og sms. Derfor søkte vi midler til å styrke svartjenesten med ere personer til å håndtere alle henvendelsene, forteller prosjektleder hos Spillavhengighet Norge, Lill-Tove Bergmo.
Krevende samtaler
Henvendelsene til Spillavhengighet Norge er ofte tunge samtaler, som gir slitasje på operatørene når mengden blir for stor.
Blant temaene i samtalene er blant annet selvmord, og det er viktig at de som svarer har god kapasitet til å støtte personer som tar kontakt.
– Medlemmene våre er veldig glade for at vi får denne muligheten til å styrke tilbudet. Det er dette som er vår kjerneoppgave, nemlig å ta imot og hjelpe de som har det vanskelig på grunn av spillproblemer, sier Bergmo.
Økning i henvendelser
Med økningen i henvendelser gjennom 2020 har det vært helt nødvendig å styrke svartjenesten. Det er også viktig å få på plass et register for å holde oversikt over hvem som trenger oppfølging etter en samtale.
– Så lenge det er så mange mennesker som trenger vår hjelp, må vi gjøre det vi kan for å ha et godt tilbud. Derfor vil det være viktig i 2021 å fortsette å jobbe for å sikre økte driftsmidler for videre utvidelse av hjelpekapasiteten i Spillavhengighet Norge, sier Bergmo.