Hjelper personer med parkinson gjennom en vanskelig tid

Norges Parkinsonforbund øker kapasiteten på deres SOS-tjeneste, og gir personer med parkinson og deres pårørende informasjon over digitale tjenester.

I SAMARBEID MED

Nå som personer med parkinson må finne måter å håndtere sykdommen på i hjemmet selv, har Norges Parkinsonforbund økt kapasiteten og styrket kompetansen på SOS-tjenesten til forbundet.

Styrker forbundets SOS-tjeneste

SOS-tjenesten er en digital spørretjeneste der personer kan sende inn spørsmål om sykdommen, rettigheter, behandling, hjelpemidler og lignende. Tjenesten betjenes nå av en nevrolog, to parkinsonsykepleiere, en fysioterapeut, en ernæringsfysiolog, en trygdejurist, en logoped, to ergoterapeuter og en familieterapeut.

– Vi ønsker å hjelpe personer med parkinson og deres pårørende i koronatiden, ved å gi de mulighetene til å få svar på spørsmål, forteller Sverre Nilsen.

Hver onsdag, mellom 11.00- 14.00 sitter en fagperson tilgjengelig for nettmøter.

– Behovet for disse tiltakene kom fra en økende etterspørsel på SOS fra våre medlemmer. Mange opplevde det vanskelig å få hjelp fra adekvate fagpersoner, og mange har satt seg i en frivillig karantene for å unngå smitte, sier Nilsen.

Utvikler filmer med tips og triks

Det er i prosjektet produsert flere filmer med ulike fagpersoner. Nilsen forteller at de har laget filmer i to kategorier.

Den ene kategorien er filmer med gode råd fra fagpersoner som belyser en konkret problemstilling.

[@portabletext/react] Unknown block type "singleYouTube", specify a component for it in the `components.types` prop

Den andre kategorien er presentasjonsfilmer med de ulike fagpersonene hvor de forteller hva deres profesjon kan gjøre for mennesker med parkinson, og også med en oppfordring om å sende dem spørsmål og markedsføring av konkrete nettmøter.

Nilsen forteller at ved å gi nyttige tips og triks på videoer håper de å bidra til en bedre sykdomsmestring.

Prosjektet fikk støtte i forbindelse med Ekstraprogram i forbindelse med koronaepidemien.