– Jeg ser nok verden på en litt annen måte, sier Glenn Knudsen.
Han er en av tre medforskere som bidrar med sin unike kompetanse til å utvikle ressurser for at flere skal forstå matematikk. Glenn har aspergers syndrom – en form for autisme – og mente selv at han ikke var særlig god i matte.
Unik kompetanse gjennom legobygging
Det var helt til han forsto at hans store lidenskap – å bygge store, kjente skip i lego, i aller høyeste grad handler om matte. Men i steden for å telle eller regne i tradisjonell forstand, får Glenn hjelp av syn, mønster og estimering.
– Jeg kan se båtene på bilde eller ute i sjøen, og så lager jeg en identisk modell ut fra det jeg ser, forklarer han.
Matte som nøkkel til inkludering
Og nettopp denne kompetansen var perfekt for Francesca Granone – forsker og prosjektleder – da hun skulle i gang med å utvikle læringsressurser for det hun selv omtaler som hverdagsmatte.
– Matematikk er viktig på skolen, men det er fremfor alt nødvendig i hverdagen. Matematikk er ofte betraktet som et fag som ikke er for alle, men det må i steden bli en nøkkel til inkludering. For å få til det må alle få den støtten som er nødvendig for å forstå, sier Granone.
Mestring og økt livskvalitet
I prosjektet inkluderes personer med med ulike funksjonsnedsettelser som medforskere. Det betyr at de er sidestilte i prosjektet, og bidrar med helt nødvendig erfaringskompetanse.
Målet er å utvikle ressurser for å forstå ulike hverdagsutfordringer, som for eksempel handle i butikken eller lære klokka. På den måten bidrar prosjektet til mestring og økt livskvalitet for en stor gruppe mennesker.
Medforskerne er avgjørende for prosjektets suksess.
– Hvem er bedre enn en voksen med samme funksjonshemming til å hjelpe med å forstå vanskene, sier Granone.
Inkluderende forskning
Universitetet i Stavanger og Nord Universitet samarbeider om prosjektet. Med seg har de tre medforskere med nedsatt funksjonsevne.
– Sammen har vi identifisert de matematiske utfordringene som treffes i hverdagsliv, gjennom observasjon av egne utfordringer. De identifiserte problemene har vært analysert i lys av den første litteraturgjennomgangen som beskriver utfordringer i matematikk for barn med downs syndrom. I tillegg har vi laget en anonym spørreundersøkelse med utgangspunkt i de identifiserte utfordringene, sier Granone.
På den måten håper de å få inn mange innspill fra relevante målgrupper, slik at ressursene de utvikler blir så solide og nyttige som mulig.
Mestring og inkludering
Måten vi tenker på er ulik fra person til person. Dette gjelder uavhengig av funksjonsnivå, men er viktig når man skal utvikle læringsressurser.
Har du for eksempel tenkt på hvordan du selv regner? Eller forstår tall? Mens noen må se for seg situasjoner eller objekter for å forstå tall, har andre en mer teoretisk tilnærming til matematikk. Ingen av delene er feil, men ved å se på matematikk som noe abstrakt ekskluderes mange mennesker fra å mestre dagligdagse situasjoner, som å handle mat i butikken.
– Prosjektet vil utvikle og forbedre ressurser i matematikk for barn med utviklingshemning, med fokus på hverdagsutfordringer. For målgruppen og deres familier vil dette føre til større selvstendighet i hverdagen, mestringsfølelse, og bedre inkludering i hverdagsaktiviteter, sier Granone, og legger til at prosjektet også vil gjøre det enklere for lærere.
– Vi mener at bedre ressurser vil støtte den matematiske utviklingen av barn både med og uten utviklingshemning.
Vil synliggjøre evner
På lang sikt er det også et mål å videreutvikle konseptet, slik at utdanningstilbudet for personer med utviklingshemming styrkes.
Det vil gi økt selvstendighet, økt matematisk kompetanse og økt selvfølelse, i tillegg til bedre inkludering i samfunnet. For Granone handler det også om å synliggjøre at mennesker med utvikling er en ressurs for samfunnet.
– Jeg håper vi kan bidra til at samfunnet ser evnene til mennesker med utviklingshemning, sier hun.