Helsedirektoratet anbefaler yoga for mennesker med ADHD, særlig i utfordrende situasjoner som koronaepidemien. Derfor skal ADHD Norge lage åtte videoer med yoga- og meditasjonsøvelser. Illustrasjonsfoto: ADHD Norge

Prosjektinformasjon

Program: Ekstraprogram i forbindelse med koronaepidemien

Prosjektnavn: Yoga og meditasjon for de med ADHD

Organisasjon: ADHD Norge

Sum: Kr 85.000

Prosjektleder: Hanne Skarsvaag

Forskning viser at yoga og meditasjon har god effekt på mennesker med ADHD, da øvelsene skjerper fokus, bedrer arbeidsminne og de lærere seg å roe ned kropp og sinn.

ADHD Norge vil lage åtte korte filmer hvor de viser yoga- og meditasjonsøvelser som er bra for de med ADHD.

– Vi håper at folk gjør øvelsene og at det hjelper mot uro forårsaket av korona, men også at de kan bli inspirerte til å lære seg yogaøvelser og enkel meditasjon til bruk generelt slik at de får en bedre psykisk helse forteller prosjektleder Hanne Skarsvaag.

Prosjektet fikk støtte i andre tildelingsrunde av Ekstraprogram i forbindelse med koronaepidemien.

Her kan du se filmene:

Prosjektsammendrag

Vi skal lage 8 korte yoga introduksjonsfilmer med en kombinasjon av øvelser og informasjon (psykoedukasjon) tilrettelagt for mennesker med ADHD. Yoga er anbefalt behandling for mennesker med ADHD, jmf Helsedirektoratets retningslinjer. For mennesker med psykiske lidelser, som ADHD, er Coronaepedemi særlig utfordrende.

Usikkerhet om hva fremtiden bringer og isolasjon kan for personer med ADHD trigge og forverre sykdomsbilde. I tillegg har 70 prosent av de med ADHD diagnose også høy grad av komorbiditet som angst, depresjon men også fysisk lidelser. Vi ønsker derfor å tilby noe positivt og helsebringende via våre sosiale mediaplattformer. Å tilby felles, ukentlige yogaøvelser tilpasset målgruppen i innhold og lengde vil kan bedre både den psykiske og fysiske helse.

Yoga er en veldokumentert praksis som består av fysiske øvelser, pusteteknikker og meditasjon. Hovedmålet med alle former for yoga er å roe sinnet og øke evnen til fokus og konsentrasjon.

Målet for filmene er å lære bort enkle teknikker som er spesielt tilrettelagt for de med ADHD. Filmene vil vise ulike yoga øvelser innenfor ulike yoga retninger, ulike pusteteknikker, meditasjon og mer dynamiske former for yoga. Filmene blir tilrettelagt for mennesker med ADHD. Hjernen er en muskel som kan trenes, og yoga og mindfulness styrker evnen til oppmerksomhet slik at man får bedre kontroll på impulsive handlinger. Slik får man samtidig konsentrasjon og fokus raskere tilbake. Studier har vist at yoga fører til en rekke korttids- og langtidseffekter for mennesker med ADHD.

Prosjektinformasjon