Doavisa på turné er en av tre finalister til å vinne Helseprisen 2025.
– Hvis vi hadde hengt opp denne i klasserommet, så hadde det fungert dårlig, sier Linn Bylund.
Tabubelagte temaer
Hun er prosjektleder for Doavisa, og seniorrådgiver ved Likestillingssenteret KUN, som har laget Doavisa i samarbeid med Cathrine Van der Linden fra Steinkjer unge kvinners sanitetsforening og Norske kvinners sanitetsforening.
Doavisa er for elever på ungdomsskole, videregående skole og voksenopplæring, og er kort fortalt en rekke plakater med bilder, tekster og illustrasjoner med kvalitetssikret informasjon om temaer som kropp, kjønn, følelser, seksualitet, psykisk helse og grensesetting.
Avisa henges opp på toalettene på skolene. På den måten kan ungdommene sitte i fred og ro på toalettet, og lese om temaer som kanskje er pinlig eller vanskelig å snakke om.
Video: Stiftelsen Dam
Artig og interessant
Og tilbakemeldingene fra ungdommene tyder på at formelen virker:
«Den var jo ganske artig. For det er jo ganske kjedelig å sitte på do»
«Og så var det jo ganske interessante temaer den tok opp»
«Den tar opp ting som er litt tabu å snakke om»
Sanitetsforeninger over hele landet har kjøpt inn Doavisa til sine nærskoler, men skoler og kommuner kan og bestille avisa selv. Doavisa kommer i ulike varianter for ungdomsskole, videregående skole og voksenopplæringen. Én pakke med aviser inneholder ti utgaver av avisa og rammer til å få hengt de opp med. Uten å skade doveggen så klart!
Doavisa
- Doavisa består av ti ulike plakater med kvalitetssikret informasjon om følelser, forelskelse, kropp, seksualitet, grensesetting eller andre temaer ungdommer lurer på.
- Doavisa henges opp på toaletter ungdomsskole, videregående og voksenopplæring.
- Består av ti ulike aviser.
- I tillegg har Doavisa en egen campingvogn, som de reiser rundt med til skoler. På turneen har de også møte med elevene, der de diskuterer temaene i avisa.
- Doavisa er utviklet i samarbeid med Steinkjer unge kvinners sanitetsforening og Norske kvinners sanitetsforening.
Ungdomsmedvirkning og kvalitetssikret informasjon
Temaene som løftes er et resultat av solid brukermedvirkning, og kvalitetssikret informasjon.
– Vi skriver ingenting på Doavisa, som ikke ungdommene lurer på, sier Bylund.
Tilbakemeldingene kommer både gjennom samtaler med ungdommene, men og gjennom anonyme spørreskjema.
Doavisa finnes på over 150 skoler rundt omkring i landet, og responsen har vært formidabel. Derfor bestemte Linn og Cathrine seg for at de måtte gjøre mer.
– Nå har vi jo laget denne avisa, og da tenkte vi at det er på tide at vi drar ut og besøker ungdommene, sier hun, og fortsetter:
– Men vi hadde en lang diskusjon om hva i all verden man tar med ut på besøk til ungdommene. Og da kom det en ny tullete idé. Hva med å bruke en campingvogn som vi restaurerer om til en do?
Ber om ekstra lange dopauser
Og som sagt, så gjort. En campingvogn ble kjøpt inn, restaurert og malt svart på innsiden og med neonlys i taket. Midt i vogna ble det plassert et toalett. At fra design til bremser er gjort av elever ved Steinkjer videregående skole, så også her er ungdomsmedvirkningen i fokus.
Vogna blir nå kjørt fra skole til skole, der ungdommene blir utstyrt med selvlysende tusjer.
– Vi ville ta med doen ut til ungdommene, så de kan komme inn og skrive på doveggene. De skriver om alt det de lurer på, eller har lyst å skrive, om kropp, kjønn, seksualitet eller psykisk helse, forklarer Bylund.
I tillegg inviteres ungdommene til en workshop, som varer i én skoletime. Der går de gjennom alle temaene.
– Vi er veldig overrasket over hvordan de åpner seg i workshopen. De har mange spørsmål og veldig gode refleksjoner, og det tar vi oss også klart med oss videre, sier Bylund.
Og etter at Doavisa er hengt opp, har Bylund en sterk oppfordring til lærerne.
– Vi sier at de må være litt tålmodig hvis ungdommene bruker litt lenger tid på do, for de leser tross alt ung og viktig.

