– Prosjektet skal undersøke om Virtual Reality (VR) kan benyttes innen kognitiv rehabilitering.
– Vi tar mål om å undersøke om VR har effekt på kognitive funksjoner og om den mulige effekten kan gi bedre hverdagsfungering. I tillegg skal vi undersøke i hvilken grad personer med ervervet hjerneskade tolererer og aksepterer bruk av VR som metode. Prosjektet skal benytte både kvantitative og kvalitative metoder.
Hvorfor er dette viktig?
– VR blir allerede benyttet inne rehabilitering, og det er stor optimisme knyttet til VR som metode for kognitiv trening. Dette til tross for at det er lite evidens for effekt og spesielt lite om i hvilken grad det kan gi effekter i hverdagsfungering.
– Per nå finnes det ingen retningslinjer for bruk av VR i rehabilitering og det er ikke kjent om personer med ervervet hjerneskade tolerer VR og hvor lenge de har kapasitet til å trene med det.
– Mange pasienter etterspør aktiviteter eller treningsmetoder de kan benytte hjemme for å trene kognitiv funksjon, og per i dag er det svært få evidensbaserte treningsmetoder som vi kan tilby. Dersom det viser seg at VR har effekt kan dette fylle et behov som er ytret fra mange pasienter.
Virtual reality
Virtual reality (VR) eller virtuell virkelighet er teknologi som lar brukeren omsluttes av og interagere med en kunstig verden.
Gjennom denne teknologien utfordres brukerens syn, hørsel, taktil- og vestibularsans, som gjør at den virtuelle verden kan oppleves lik den virkelige verden.
Hva ønsker dere å finne ut?
– Vi ønsker å finne ut om optimismen knyttet til VR er begrunnet, om VR kan være en måte å trene kognitive funksjoner og om denne effekten kan gi bedre hverdagsfungering.
Hvordan skal prosjektet gjennomføres? Har dere en tidsplan?
– Prosjektet vil være en randomisert kontrollert studie som skal inkludere 100 deltakere. 20 av disse vil bli valgt ut til å delta i to fokusgruppeintervjuer for å få mer dybdeforståelse om bruk av VR som treningsmetode. Prosjektet begynner inkludering høsten 2022, og har en plan om å være ferdig med datainnsamling i starten av 2024.
Hypoteser
Er det å spille et kommersielt VR spill en effektiv metode for kognitiv trening for prosesseringshastighet, vedvarende oppmerksomhet og arbeidsminne sammenlignet med tradisjonell behandling?
Kan de eventuelle effektene av VR generaliseres til hverdagslige aktiviteter?
Hvordan opplever personer med ervervet hjerneskade å benytte VR som treningsmetode? Er treningen motiverende og i hvilken grad opplever de noen uønskede hendelser?
Hvem har tatt initiativ til prosjektet, og hvem er involvert?
– Prosjektet er initiert av Sunnaas Sykehus og av prosjektmedarbeiderne selv.
Prosjektmedarbeidere
Fra Sunnaas: Marianne Løvstad, PhD, Fagsjef nevropsykologi Sveinung Tornås, PhD, Innovasjonsdirektør Martin Matre, PhD-kandidat, nevropsykolog Truls Johansen, PhD-kandidat og ergoterapeut
Fra OsloMet: Anne Lund, Professor i Ergoterapi Unni Sveen, Professor i Ergoterapi
I tillegg er det knyttet en rekke internasjonale samarbeidspartnere
Stiftelsen Dam stiller krav om brukermedvirkning. Hvordan er det ivaretatt i dette prosjektet?
– Prosjektet har et samarbeid med Personskadeforbundet og har brukerrepresentanter med fra organisasjonen. I tillegg har prosjektet underveis i utviklingen hatt flere møter med brukerrepresentanter ved Sunnaas sykehus hvor brukerne har kunnet gi tilbakemeldinger om prosjektet.
Er det noe annet som er viktig for deg å formidle om ditt prosjekt?
– Prosjektet er et tilsvar til mange konklusjoner i oppsummeringsartikler som har satt fokus på et behov for større studier med høyere metodisk kvalitet enn det som finnes i fagfeltet per i dag. I tillegg er den kvalitative delen av prosjektet nybrottsarbeid da det per i dag finnes svært få kvalitative studier om VR i rehabilitering.